عوامل تعیین کننده ی مرتبط با هایپرگلوکاگونمی ناشتا در دیابت نوع 2

23 اکتبر2018-  در یک تحقیق جدید رابطه ی بینهایپرگلوکاگونمی ناشتا که می تواند تأثیر منفی بر متابولیسم گلوکز در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2داشته باشد، بررسی گردید. همچنین در این تحقیق چندین عامل بیوشیمیایی و گلایسمیک در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا در یک گروه کنترل غیر دیابتی بررسی شد. نتایج این مطالعه به درک مکانیسم هایی که منجر به هایپرگلوکاگونمی ناشتا می شوند، کمک می کند.

این مطالعه در مجله ی Metabolic Syndrome and Related Disorders منتشر گردید .Filip Knop، از مرکز دیابت استنو در دانشگاه کپنهاگ، و عضو هیئت علمی دانشکده ی بهداشت و علوم پزشکی، دانشگاه کپنهاگ، بهمراه گروهی از محققان برای کشف عوامل تاثیر گذار در بروز هایپرگلوکاگونمی ناشتا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 (T2D) ، به بررسی طیف گسترده ای از عوامل از جمله شاخص توده بدنی، گلوکز پلاسما ناشتا، هموگلوبین A1c، غلظت انسولین و نسبت دور کمر به باسن(WHR)  پرداختند.
محققان دریافتند که در بیماران مبتلا بهT2D غلظت گلوکاگون پلاسمای ناشتا به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که عوامل مهم تعیین کننده در این گروهعبارتند از نسبت دور کمر به باسن (WHR)و همچنین کنترل گلایسمی و غلظت انسولین پلاسمای ناشتا .

این یافته ها نشان می دهد تجمع چربی احشایی در افزایش غلظت گلوکاگون پلاسمای ناشتا نقش دارد.محققان اعلام کردند کهWHR یک عامل تعیین کننده در بروز hyperglucagonemia ناشتا در بیماران مبتلا به T2D و افراد غیر دیابتی است.
دکتر Adrian Vella، سردبیر مجله ی "سندرم متابولیک و اختلالات مرتبط" و استاد کالج پزشکی کلینیک  Mayo، در روچستر می گوید: گلوكاگون یک هورمون كنترل کننده ی گلوكز است که در ديابت نوع 2 به آن توجه کمتری شده است که دليل آن عمدتا اين است كه اختلال در تنظيم گلوکاگون نسبت به نقص در ترشح انسولين، در مرتبه ی دوم اهمیت در نظر گرفته می شود. شواهد روز افزونی وجود دارد كه نشان می دهد ترشح غیر طبیعی گلوكاگون در اوایل پاتوژنز ديابت رخ می دهد. نتایج اين مقاله بهمراه چند مقاله ی ديگر نشان می دهد که نقص در عملکرد انسولین منجر به اختلال در تنظیم گلوکاگون می شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2018-10-fasting-hyperglucagonemia-diabetes.html